Kuljetusliike multas

Oiva ja Sirkka Käkelä kuvattuna kotonaan Kuusamossa.

Kuljetusliike Multas on keräillyt maitoa jo lähes 70 vuotta

Kuljetusliike Multas on saanut alkunsa sorankuljetuksesta. Aivan ensimmäisten kuljetusliikkeiden joukossa yrityksen perustaja Kalle Multas, jota Kurri-Kalleksikin kutsuttiin, investoi Kiviperän Kylällä Vuotungissa tonkka-autoihin ja aloitti maidonkeräilyn tiloilta.

Tonkkakeräilystä imuautokeräilyyn, maidonkeräilyä jo neljännessä polvessa

Tonkkakeräily loppui asteittain 1970-luvulla Seppo Multaksen aikana hänen jatkettuaan isänsä aloittamaa yritystoimintaa vuodesta 1969 alkaen. Maitotilat alkoivat vähitellen siirtyä tilasäiliöihin. Maitokärryt ja tonkka-autot vaihtuivat imukeräilyautoihin. Vuonna 1994 yrityksen ohjat ottivat käsiinsä veljekset Tuomo ja Timo Multas, jotka ovat näin yrityksen kolmas sukupolvi.

- Maidonkeräily on muuttunut vuosien varrella paljon. Tonkkakeräilyaikana maitotonkat haettiin aamulla tiloilta ja vietiin meijerille. Illaksi samat tonkat kuljetettiin maitotiloille takaisin. Näin samat reitin ajettiin samana päivänä kahdesti, kertoo Tuomo Multas.

Neljättä sukupolvea edustaa maitoautoa jo seitsemän vuotta kuljettanut 25-vuotias Ville, Tuomo Multaksen poika. Ville Multas on kulkenut maitoauton kyydissä aivan pikkupojasta asti ja aloittanut maitoautonkuljettajan uran lähes heti ajokortin saatuaan.

- Jo opiskeluaikana ajoin viikonloppuisin maitoautoa, kertoo Ville Multas.

Yli 30-vuotiset työsuhteet eivät ole Multaksen kuljettajille harvinaisia

Kuljetusliike Multaksella on tällä hetkellä neljä keräilyautoa, joista yksi toimii vara-autona. Kuljettajia on seitsemän yrittäjät mukaan lukien, ja lisäksi on kaksi ruuhka-aikojen tuuraajaa. Kaiken kaikkiaan yrityksessä on vuosien varrella ollut palkattuna kolmisenkymmentä kuljettajaa. Tuomo Multas kertoo, että toistaiseksi kuljettajia on saatu kohtuullisen helposti, vaikka alaa uhkaa kuljettajapula.

- Meillä kuljettajat viihtyvät pitkään. Meillä on monta jopa yli 30-vuotista työsuhdetta, samoin yli 20 vuotta talossa olleita, kehuu Tuomo Multas. Hän on itse saanut ajokortin poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana ja ehtinyt ajaa maitoautoa 39 vuotta. Hän kertoo kuljettajien välisen yhteishengen olevan hyvä. Joustoa löytyy aina, jos jollakulla on tarve vaikkapa työvuoron vaihtamiseen.

Maidon keräilymatkat ovat keskimäärin 300 kilometrin pituisia. Matkojen pituus vaihtelee 150-800 kilometrin välillä, mutta pisintä keräilymatkaa, Muhos-Tyrnävä-Pudasjärvi, ajetaan harvemmin.

Kuljetusliike Multas toimii vastuullisesti ja panostaa henkilöstön viihtyvyyteen ja hyvinvointiin

Henkilöstön hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota. Se on ympäristöstä huolehtimisen lisäksi tärkeä osa vastuullisuutta.

- Henkilöstön hyvinvointi on meille tärkeää. Hankimme kolmisen vuotta sitten kuljettajille taukokämpän Oulun keskustasta. Siellä on hyvä levähtää ja nukkua kunnon yöunet. Ja ehtiipä Ville toisinaan tavata opiskelukavereitaankin, kertoo Tuomo Multas. Kuljettajien työpäivän pituus on useimmiten noin kahdeksan tuntia. Vuoronvaihdot pystytään tekemään pääosin meijerillä eikä kuljettajien tarvitse kovin usein yöpyä autossa. 

- Poikkeuksen muodostavat kerman ja heran kuljetukset, joita on muutaman kerran viikossa. Tällöin kuljettajat yöpyvät autossa. Nykyisissä autoissa on kuitenkin hyvät makuutilat ja sängyt, kertoo Tuomo Multas.

Kevään kelirikko ja syksyn liukkaat saattavat pidentää työpäivää. Tällöin kuljettajien ammattitaito ja kärsivällisyys ovat avainasemassa. Jos ajoaika uhkaa ylittyä, vara-auto lähtee reitille vastaan, jotta pystytään turvaamaan kuljettajien turvallisuus ja pysytään säädetyissä lepoajoissa.

Perheen yhteinen musiikkiharrastus tuo vastapainoa

Multaksen perheessä on aina harrastettu musiikkia. Isä Seppo soitti haitaria, äiti lauloi ja Tuomo soittaa kitaraa.
Hän on antanut myös kitaransoittotunteja kansalaisopistossa. Vain rumpali puuttui perhepiiristä, kun aikoinaan keikalle lähdettiin. Esiintymiskeikkoja on tullut tehtyä paljon mm. laivoilla ja juhlissa.

- Esiintymiskeikat ovat jääneet. Nyt ehtii paremmin harrastaa kalastusta ja metsästystä. Myös mökkeily ja metsätyöt tuovat vastapainoa työlle, kertoo Tuomo Multas.

Parasta maidonkeräilyssä ovat kauniit maalaismaisemat ja mukavat tutuksi tulleet maidontuottajat

Tuomo Multas osaa nauttia pohjoisen Suomen kauniista maalaismaisemista. Maisemat vaihtuvat vuorokaudenajan ja vuodenajan mukaan. Myös tilanväki on vuosien varrella tullut tutuksi ja rupattelutuokiot heidän kanssaan ovat yksi maidonkeräilymatkojen kohokohtia.

- Aina tulee vaihdettua muutama sana ja kuulumiset maidonkeräilyn lomassa, iloitsee Tuomo Multas.

Tuomo Multas suhtautuu luottavaisin mielin Kuusamon Juuston tulevaisuuteen

Tuomo Multas suhtautuu luottavaisin mielin tulevaan, ja Kuusamon Juuston juustoja nautitaan perheessä päivittäin.

- Olemme joutuneet myötäelämään vaikeina aikoina, mutta nyt näyttää jo hyvältä. Olen itse käynyt meijerillä 3-4-vuotiaasta saakka, joten on hienoa olla näkemässä, että toiminta jatkuu ja kehittyy, iloitsee Tuomo Multas.

Multas Oy:n kuljettajia: Tuomas Piiparinen, Timo Väisänen ja Eero Tohola.

Multas Oy:n kuljettajia: Tuomas Piiparinen, Timo Väisänen ja Eero Tohola.

Palvelu Multas AY:n Tuomo Multas ,Ville Multas ja Timo Multas.

Palvelu Multas AY:n Tuomo Multas ,Ville Multas ja Timo Multas.

Parasta maidonkeräilyssä ovat kauniit maalaismaisemat ja mukavat tutuksi tulleet maidontuottajat.
Maitoa kerätään kaikenlaisissa sääoloissa. Pimeä ja lumi eivät matkaa estä.

Maitoa kerätään kaikenlaisissa sääoloissa. Pimeä ja lumi eivät matkaa estä.


Teksti Marja Kares-Oksman - Kuvat Multas